Uplatnenie biometánu a CNG nie len v cestnej doprave

Uplatnenie biometánu a CNG nie len v cestnej doprave

Sergio Giordana, hlavný inžinier spoločnosti FPT Industrial, v rozhovore pre CNG-Mobility.ch o výzvach vo vývoji pohonných jednotiek na CNG a ich možných oblastiach použitia.

Silný výkon, najmodernejšie technológie, skutočná udržateľnosť, to je to, čo charakterizuje agregáty na CNG od špecialistu FPT Industrial. Spoločnosť, súčasť CNH Industrial, je zodpovedná za návrh, výrobu a predaj pohonných systémov pre cestné a terénne vozidlá, námorné a energetické aplikácie. Viac ako 55 000 plynových motorov predaných po celom svete za posledných 25 rokov podčiarkuje veľkú kompetenciu tejto firmy.

Motor Cursor 13 NG s 460 hp / Foto: FPT Industrial

Dokazuje to aj motor Cursor 13 NG, predstavený prvýkrát pred piatimi rokmi počas FPT Tech Day, s výkonom 460k pri 1900 ot/min a krútiacim momentom až 2000 Nm pri 1100 ot/min. Schádza z montážnej linky v špecializovanom závode v Bourbon-Lancy vo Francúzsku v pomerne veľkom množstve. Práve v minulom roku sa tu vyrobilo už 10 000 kusov aktuálne najvýkonnejšieho motora na CNG pre cestný segment. A dopyt zostane vysoký, pretože motor Cursor 13 NG je možné bez problémov prevádzkovať s CNG, LNG aj s biometánom. Ako by bol stvorený pre najrôznejšie možnosti využitia v sektore logistiky a špedície. Ale FPT Industrial dodáva vďaka využitiu biometánu takmer CO2 neutrálne varianty pohonu aj pre off-roadový sektor.

Pán Giordano, s modelom New Holland T6 so 6,75-litrovým šesťvalcovým motorom je na trhu už traktor na CNG. Teraz nasleduje pásový traktor TK s motorom F28. Aké sú najväčšie výzvy pri vývoji pohonu na CNG?

Existujú dve výzvy. Prvým z nich je postaviť motor, ktorý má dobrý výkon v porovnaní s dieselovým motorom. Motory na CNG sú riadené zmenou prietoku nasávaného vzduchu pomocou škrtiacej klapky, zatiaľ čo vznetové motory sú riadené zmenou prietoku paliva. V dôsledku toho sú motory na CNG zo svojej podstaty menej citlivé ako dieselové motory na náhle zmeny zaťaženia typické pre terénne aplikácie, ako sú traktory. Museli sme urobiť veľa práce na riadiacom softvéri motora a algoritmoch, aby motor na CNG čo najlepšie reagoval a napodobňoval správanie naftového motora. Ďalšou výzvou je skladovanie paliva: jedná sa skôr o problém pre usporiadanie vozidla než pre konštrukciu motora, ale montáž fliaš na CNG do týchto vozidiel nebola ľahká úloha.

Musí pohon na CNG pre terénne vozidlo spĺňať vyššie alebo iné požiadavky než pre osobný automobil, ktorý jazdí primárne po spevnených cestách?

Áno. Terénne vozidlá nie sú prevádzkované iba mimo spevnených ciest, ale aj v spojení s rôznymi prídavnými zariadeniami. Spôsob, akým musí motor reagovať na náhle zmeny zaťaženia v dôsledku požiadaviek na aplikáciu alebo upevnenie, predstavuje pre riadiaci systém motora väčšie výzvy ako v cestných aplikáciách.

Navrhuje FPT Industrial svoje pohony aj na použitie s biometánom?

Celý náš sortiment CNG motorov je možné prevádzkovať s biometánom, ktorý sa získava bežnou úpravou bioplynu, teda procesom čistenia.

Aké veľké sú potenciálne úspory z hľadiska emisií CO2 a ďalších emisií s jednotkami na CNG od FPT Industrial?

Motory na CNG pre terénne vozidlá znižujú emisie CO2 o 10 percent v porovnaní s dieselovými motormi. Ekologický prínos je však oveľa väčší, ak sa namiesto CNG použije bioplyn. V závislosti na tom, ktorá surovina sa na výrobu bioplynu používa, môžu byť takzvané emisie CO2 well to wheel (metodika zhodnotenia celkových emisií od výroby/ťažby až po motor) dokonca negatívne. Čo sa týka ostatných škodlivín, motory na CNG dokážu udržať emisie NOx na veľmi nízkych úrovniach pomocou jednoduchého trojcestného katalyzátora, ktorý nevyžaduje Adblue (aditívum pre emisnú úpravu výfukových plynov naftových motorov, pozn. red.). Rovnako nízkymi emisiami NOx sa vyznačujú aj motory s nízkym výkonom pod 76 k/56 kW, kde dieselové náprotivky zatiaľ nemusia byť vybavené selektívnymi katalyzátormi AdBlue, a preto ich vypúšťajú oveľa viac.

S jedným pohonom pre traktor a jedným pre pásový traktor je ponuka CNG v off-roadovom sektore stále trochu obmedzená. Uvažuje sa alebo sa už vyvíja ďalšie agregáty alebo výkonové úrovne?

Sortiment produktov plánujeme rozšíriť na základe odozvy, ktorú obdržíme na aktuálnu ponuku. Záujem je veľmi vysoký a môžeme tiež čerpať z našej širokej ponuky motorov z cestnej dopravy, ktoré sú ľahko dostupné.

Existujú ďalšie oblasti použitia, ktoré by boli vhodné pre priemyselné generátory CNG FPT?

Zvažujeme ďalšie aplikácie, ktoré sú typické pre prostredie výrob paliva z energetických plodín a poľnohospodárskeho odpadu.

Technológii CNG staníc sme sa venovali aj v tomto článku.

Zdroj: https://www.cng-mobility.ch/beitrag/erweiterung-der-palette-geplant/

Comments are closed.